Energidatas Metodeverk for Systematisk Sammenlikning.
Energidatas Metodeverk for Systematisk Sammenlikning er blitt utviklet i samarbeid med brukerne for å muliggjøre transparent prestasjonssammenlikning mellom virksomheter i samme bransje som har ulike rammebetingelser. Dette er realisert ved en objektiv måling av alle de viktigste prestasjonsindikatorene
- systematisk oppdeling av enhetskostnadene i en del som er bestemt av rammebetingelsene og en del som er bestemt av effektiviteten
- ovenfra ned analysemetodikk som muliggjør flere nivåer av inndata, resultater, analyse og forståelse.
- på hvert nivå en nøye avstemning mellom kompleksitet og nøyaktighet.
Metodeverket ble opprinnelig utviklet for regional eldistribusjon i 1993 (Effometer), men har siden blitt forfinet og utvidet til å omfatte ulike benchmarkingsmetoder og flere forretningsområder inklusive vannkraftproduksjon, gassdistribusjon, renovasjon vann- og avløp og bygningsforvaltning. Metodeverket har blitt brukt av hundrevis av forsyningsselskap i en rekke europeiske land. Sewww.nettbenchmarking.no, www.VA-benchmarking.no ogwww.renovasjonsbenchmarking.no
Noen selskap benytter Effometer for interne sammenlikninger, noen deltar i gruppesammenlikninger og atter andre foretar prestasjonsmålinger og analyser i forhold til en utvalgt gruppe av virksomheter som finnes i databasen.
En Effometerbenchmarking kan dekke alt fra grove produktivitetsmålinger i et forretningsområde til omfattende prestasjonssammenlikninger for flere områder og dimensjoner og ned til benchmarking av individuelle prosesser:
- En nivå 1 benchmarking (effektivitetskontroll) gir et estimat for samlet samfunnsmessig effektivitet og en antydning av hvordan effektiviseringsmulighetene fordeler seg på kort og lang sikt og hvor de kan være å finne i virksomheten.
- En nivå 2 benchmarking (effektivitetsanalyse) gir, i tillegg til effektivitetsmål samlet, et stort antall nøkkeltall som avslører virksomhetens sterke og svake sider. Sammenlikning av finansiell status og organisasjonene "helsetilstand" kan også tas med.
- På nivå 3 inkluderes også kundetilfredshet for å gi et komplett balansert prestasjonsvurdering.
- På nivå 4 benyttes EMSS til å sammenlikne og analysere interessante enkeltprosesser.
Effektivitetsbenchmarking for eldistribusjon omfatter driftskostnader, kapitalkostnader, nettap og kvalitetskostnader. På nivå 2 må kostnadene fordeles på virksomhetens primær- og sekundæraktiviteter. For eldistribusjon tilsvarer oppdelingen i nettaktiviteter nivåene i punkttariffen. Alternative kostnadsfunksjoner kan benyttes for å modellere størrelsen på den jobben som må utføres i hver aktivitet.
Finansiell status sammenliknes på basis av et begrenset antall lett tilgjengelige nøkkeltall og omfatter bl.a finansiell styrke, reservekapasitet, verdien av nettet i forhold til leveringen osv.
Organisasjonens helsetilstand sammenliknes på basis av 15 vanlig benyttede indikatorer som opplæringskostnader, sykefravær, ulykker, turnover osv.
Kundetilfredshet sammenliknes på bakgrunn av telefonintervjuer der en del av respondentene er tilfeldig utvalgt blant virksomhetens kunder og resten velges fra kunder som har hatt en eller annen kontakt med selskapet eller benyttet dets tjenester i løpet av de siste månedene. Selve undersøkelsen gjennomføres på samme måte og på omtrent samme tid i alle områder som skal sammenliknes.